کد مطلب:193401 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:94

طواف چگونه آغاز شد؟
ابن ابوعمیر از برخی از اصحاب ما روایت كرد كه از یكی از دو امام همام (امام باقر یا امام صادق - علیهماالسلام -) درباره ی كیفیت و تاریخچه ی آغاز طواف دور خانه ی كعبه سؤال شد.

حضرت فرمود: همانا خداوند متعال هنگامی كه خواست آدم را بیافریند به ملائكه فرمود: (انی جاعل فی الأرض خلیفة) [1] «همانا من در روی زمین، جانشینی (نماینده ای) قرار خواهم داد».

دو فرشته از میان فرشتگان عرضه داشتند: (أتجعل فیها من یفسد فیها و یسفك الدماء) [2] «(پروردگارا؛) آیا كسی را در آن قرار می دهی كه فساد و خونریزی كند»؟!

اینجا بود كه حجابهائی میان آن دو (ملك) و خدای متعال قرار گرفت، در حالی كه نور خدای تبارك و تعالی برای فرشتگان آشكار بود.

هنگامی كه آن حجابها میان آن دو (ملك) و میان نور خدای متعال حایل شد



[ صفحه 383]



دانستند كه خداوند از كلامشان به غضب درآمده است، لذا به فرشتگان گفتند: چه كنیم و چگونه توبه كنیم (تا خداوند توبه ی ما را قبول كند، و از گناه ما درگذرد).

گفتند: ما برای شما توبه ای نمی بینیم مگر اینكه به عرش (الهی) پناه ببرید.

حضرت فرمود: آنها به عرش (خدا) پناه بردند، تا اینكه خداوند - عزوجل - توبه ی آنها را قبول فرمود. و حجابهای میان آنها و نور خدا كنار رفت.

و (بعد از آن) خداوند اراده فرمود (كه در زمین نیز) به چنین عبادتی (یعنی طواف و پناه به عرشش) او را عبادت كنند، لذا خانه ی كعبه را در زمین قرار داد، و بر بندگان واجب نمود تا دور خانه ی كعبه طواف كنند.

و بیت معمور (خانه ی آباد) را در آسمان ایجاد نمود، كه هر روز هفتاد هزار فرشته به آن حج می كنند، و دیگر نوبت آنها نمی شود تا روز قیامت. [3] .


[1] سوره ي بقره آيه ي 30.

[2] سوره ي بقره آيه ي 30.

[3] علل الشرايع: ص 402، بحارالأنوار: ج 96 ص 31 ح 6.